چه اتفاقی در انتظار ادلب است؟

روزنامه‌نگار مشهور عرب جنگ ادلب را در آستانه وقوع عنوان کرد و نوشت آمریکا همچنان می‌کوشد با حمایت از تروریست‌ها جنگ سوریه را به نقطه اول بازگرداند.

روزنامه اینترنتی رای‌الیوم در یادداشتی به قلم عبدالباری عطوان آورده است: با پایان یافتن تعطیلات عید قربان و تعطیلات تابستانی در اروپا و آمریکا احتمال بروز درگیری‌های نظامی بی‌سابقه در منطقه خاورمیانه با محوریت سوریه و استان ادلب و به ویژه حومه آن افزایش یافته است.

نیروهای سوریه برای حمله‌ای بی‌سابقه با پشتیبانی روسیه آماده می شوند تا این استان را بازپس گیرند. در همین حال، ائتلاف مقابل به فرماندهی آمریکا برای خنثی کردن این حمله همه توان خود را به کار گرفته است تا جریان امور را به سمت تغییر نظام دمشق پیش ببرد، گزینه‌ای که حدود دوسال کامل حرفی از آن نبود و همه در برابر باقی ماندن دولت کنونی تسلیم شده بودند و همه تلاش ها برای رسیدن به این هدف ناکام مانده بود.

به چند علت این درگیری ها طی چند هفته آینده، اگر نگوییم چند روز آینده رخ خواهند داد که عبارتند از:
نخست: تاکید خبرگزاری بلومبرگ آمریکا به نقل از چهار منبع. جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با همتای روس خود در ژنو تهدید کرد آمریکا در صورت بروز حمله شیمیایی، حملات کوبنده ای علیه اهدافی در عمق خاک سوریه انجام خواهد داد.

دوم: هشدار وزارت دفاع روسیه در بیانیه رسمی درباره حمله موشکی سه جانبه آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه برای پوشش دادن به حمله بزرگ گروه های مسلح به حلب و حماه و پس گرفتن این دو شهر و پایان دادن به سیطره ارتش سوریه بر آنها.

سوم: پهلو گرفتن ناوشکن آمریکایی سولیوان در خلیج فارس که مجهز به 56 موشک بالدار توماهوک است و فرود چندین بمب افکن راهبردی غول پیکر از نوع بی وان بی حامل موشک های زمین به هوای Jassm در پایگاه آمریکایی العدید قطر برای شرکت در حمله قریب الوقوع به سوریه طبق بیانیه وزارت دفاع روسیه.

چهارم: تاکید رسمی مقامات روسیه مبنی بر این که آمریکا به دنبال بهانه های جدید برای طرح ادعای استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در حمله به ادلب است.

پنجم: سفر روز یکشنبه امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران به دمشق در رأس هیئتی بلندپایه شامل فرماندهان ارتش ایران و دیدار او با عماد ایوب همتای سوری برای بحث و تبادل نظر درباره جدیدترین تحولات نظامی از جمله تهدیدهای آمریکا.

ششم: دعوت به مبارزه علیه سوریه که ابومحمد الجولانی، سرکرده هیئت تحریر الشام (جبهه النصره سابق) هنگام بازدید از اتاق عملیات سازمان خود در حومه لاذقیه درباره آن صحبت کرد و خواستار ترور تعداد زیادی از حامیان آشتی و گفتگو با مقامات سوری و اسارت 500 تن از آنان شد. ضمن آن که آمریکا از اتهاماتی که به این گروه وارد می کرد و نیز تروریستی خواندن آن صرف نظر کرده است.

هفتم: آغاز فرآیند بسیج هزاران فرد مسلح در ادلب و حومه آن و دیده شدن سلاح های پیشرفته در دست گروه های مسلح و آمادگی آنها برای حمله قریب الوقوع به ارتش سوریه و سپس حمله برای بازپس گرفتن دو شهر حلب و حماه و بازگشت به خانه نخست بحران سوریه. یعنی خنثی کردن همه پیروزی ها و دستاوردهای نظامی دولت سوریه طی دو سال گذشته.

دونالد ترامپ با بحران داخلی شدیدی دست و پنجه نرم می کند که از همکاری نکردن معاونانش و از پشت خنجر زدن به او ناشی می شود. مهمترین آنها مایکل کوهن، وکیل سابق اوست که اطلاعات بسیار خطرناکی به بازپرس ویژه درباره رسوایی های جنسی و تخلفات مالی او ارائه کرده است که می تواند زمینه ساز برکناری ترامپ شود. از این رو بعید نیست ترامپ با به راه انداختن جنگ در سوریه سعی در منحرف کردن افکار عمومی و کاهش فشار بر روی خود را داشته باشد تا در انتخابات میان دوره ای مجلس نمایندگان و سنا که قرار است نوامبر آینده برگزار شود موضع حزب جمهوری خواه را تقویت کند.

ارتش سوریه نیازی به استفاده از سلاح شیمیایی در ادلب و غیر آن ندارد اما احتمال طرح این ادعا به عنوان بهانه توسط آمریکا و متحدان اروپایی‌اش بعید نیست تا از این طریق یک بار دیگر پرونده سوریه را مغشوش و دستاوردهای میدانی سوریه-ایران-روسیه را خنثی کنند.

آمریکا به طور خلاصه خواستار پایان یافتن جنگ سوریه نیست و نمی خواهد این جنگ با پیروزی سوریه و ایران و روسیه، آغاز عملیات بازسازی و بازگشت آوارگان تمام شود از این رو می کوشد حمله قریب الوقوع به ادلب را با مانع مواجه کند و وضع آن جا را به شکل کنونی نگه دارد تا بتواند از این ائتلاف باج بگیرد و از وضع کنونی به عنوان اهرم فشار دوگانه برای دستیابی به امتیازهای راهبردی مانند اخراج نیروهای ایرانی از سوریه و از سر گرفتن مذاکره درباره توافق هسته ای ایران بهره ببرد.

تجاوز جدید و سه جانبه آمریکا و انگلیس و فرانسه شبیه به حمله چهاردهم آوریل گذشته ممکن است آتش جنگ را در سطح وسیع‌تری در منطقه شعله‌ور کند زیرا با ویرانی و کشتار بیشتری همراه خواهد بود و شاید برخی اهداف در پایتخت سوریه و مقر نهادهای حاکمیتی در آن از جمله کاخ ریاست جمهوری را نیز هدف قرار دهد و این احتمال با توجه به کشتی ها و بمب افکن های پیشرفته ای که برای جنگ به منطقه آمده اند تقویت می شود.

هشدارهای روسیه درباره هر حمله جدید نظامی و لحن قدرتمند وزارت دفاع آن نشان می دهد مسکو احتمالا این بار بیکار نخواهد نشست و از حملات فزاینده گروه های مسلح با هواپیماهای بدون سرنشین علیه پایگاه هوایی خود در حمیمیم لاذقیه نگران است. چین نیز رویکردی شبیه روسیه دارد زیرا می خواهد از شر تروریست‌ها خلاص شود.

جنگ ادلب نقطه عطفی در جنگ سوریه خواهد بود و شاید نتایج آن در باز ترسیم نقشه سیاسی و نظامی کل خاورمیانه موثر باشد. روسیه به راحتی از دستاودرهای خود در پرونده سوریه دست نمی کشد از این رو ما اکنون شاهد شاخ و شانه کشیدن مسکو و ائتلاف آمریکا هستیم که اگر تهدیدات دوجانبه آنها به راه حل سیاسی برای بحران ادلب منجر نشود و اتفاقی شبیه غوطه و حلب شرقی نیفتد باید منتظر فاجعه انسانی بزرگی باشیم که بهای آن را شهروندان بیگناه خواهند داد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

شاهد أيضاً

بن غفير: زعيم الإرهاب قائدا للأمن!

بن غفير: زعيم الإرهاب قائدا للأمن!

الاخبار – القدس العربي: قام جندي إسرائيلي بتهديد نشطاء فلسطينيين وإسرائيليين كانوا يتضامنون مع أهالي …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.